lørdag 8. mars 2014

En hvit time-out

Jeg har vært på tur. 
En liten "ferie-på-en-måda-tur" til min venninne Nina, som akkurat har kjøpt seg "nytt" hus. "Nytt" fordi det er steingammelt...og så uendelig vakkert som bare sånne gamle hus kan være. De to månedene hun har vært huseier har blitt brukt til oppussing, og resultatet har jeg flittig fotografert. Jeg elsker det nemlig!


Alle vegger er hvitmalte, gulvet hvitoljet og alt er deilig fritt for farger. Nå poengterer Nina selv at hun ennå ikke er helt ferdig, og masse mangler for at det skal være slik hun vil, men jeg synes det er perfekt.

Masse lys fra gardinfrie vinduer er så utrolig deilig. Gardinfrie vinduer sørger også for at to knisete/hakeslippende (om det ordet finnes?) damer har full oversikt over nabo-gubben, som gjerne tilbringer tid på verandaen sin halvnaken, til tross for at gradestokken viser frisk kjøleskapstemperatur. Nå må det understrekes at utsikten over naboen var en tilfeldig "bonus", og ikke hovedgrunnen til at gardiner ikke finnes. "Bonus" fordi han var rundt 60, like solbrun som en fiskepudding, med en samlet muskelmasse lik en svamp og en skikkelig ølvom.

Jeg disser han ikke! Jeg liker mennesker som ikke gjemmer seg og sutrer over mangelen på bodybuilderkropp, men som viser verden hvordan de er, og driter i hva andre mener om det. Heia, du freidige nabo-gubbe! Du var et fortreffelig friskt pust i hverdagen.



Til alle dere som bruker all tid på å kritisere hvite interiør, og fyller hjemmet ukritisk med farger, vil jeg bare si at ingenting får fram detaljer som et rent, hvitt lerret. Mangelen på farger gjør hjemmet til en rolig oase hvor man finner roen og energinivået fylles opp på no time.

Men vi er jo alle forskjellige. Mulig farger behøves for mennesker som ikke automatisk fylles med gode idèer, og ikke fra naturen av inspireres uten stimuli utenfra. Hva vet vel jeg? Jeg vet bare at et døgn i sånne omgivelser fyller energinivået mitt, og stagnerer rastløsheten når den herjer som verst.





Summary:
I have spent a couple of days with a friend of mine. She has recently bought a new house. It is a beautiful old house with an all white interior. I love it!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar