onsdag 1. april 2015

Påskeforberedelser

Før påske hadde jeg planer om å marmorere egg som jeg kunne pynte med...

Vel, det skjedde ikke. Jeg har vært i litt dårlig form den siste tiden så alt jeg har gjort er blitt en slags "kjappogenkel"- utgave av de opprinnelige planene. Marmorering ville ta alt for mye tid og energi til at jeg orket begynne på det. Istedet fant jeg Miffy.

Da jeg så disse Miffy-eggene på instagram trodde jeg det ville ta 2 sekunder å tegne ansikt på eggeskallene. Det viste seg å være bittelitt mer krevende. Det er nemlig ikke så veldig enkelt å finne passende tegneredskap som festet på egg, ei heller å sørge for en nogenlunde symmetri i Miffys ansikt. Etter to egg ble jeg lei. Da bestemte jeg at mottoet mitt fra nå av skal være: "Less is more"...


Jeg har også laget kake...eller...jeg holder vel ærlig talt på å lage den ennå. Mamma og pappa kommer på påskebesøk (med mat til meg :-)), og da bør man ha en kake å by på. Etter å ha hengt unødvendig lenge på diverse rosa bakeblogger så endte jeg opp med å skulle lage Oreo-kake. De ser veldig fine ut, så det får jeg helt sikkert til å lage, tenkte jeg og satte igang.

Grunner til å velge Oreo-kake:
Man behøver ikke involvere stekeovnen - altså skal ingenting heves eller noe sånt.
Alle ingredienser skal bare knuses eller blandes - høres veldig enkelt ut.
Enkelte deler av kaken kan lages av ting man bare heller ut av en pose...slik som sjokolademoussen...

Det var bare det at sjokolademoussen på butikken var iblandet sjokoladebiter og det sto det ingenting om i oppskriften. Lille-Hetty sjekket 7 dagligvarebutikker i nær-(og tilslutt fjern-)miljøet. Ingen sjokoladebitfri sjokolademousse var å oppdrive.

Så da måtte jeg gjøre sånn:

Her siles sjokolademoussestøvet slik at sjokoladebitene ikke kommer med. Det viser seg at Freia lager egne små biter til denne bruken, og ikke bare hakker opp en stor melkesjokolade slik jeg trodde. Småbitene var så pene at jeg ikke kunne spise dem, så jeg har dem nå stående på et lite glass.

Kaken er imidlertid ikke ferdig ennå. Jeg har nemlig havnet opp i tidenes dilemma; i oppskriften står det at kaken skal lages dagen før den skal spises, mens det på sjokolademousse-pakken står det at moussen må spises samme dag som den blir laget.
Hjelp!

Summary:
I have made Miffy easter eggs. I thought it would be a very fast and easy DIY. Not really. After making two I was fed up.
I am also making a cake. It's supposed to be an Oreo-cake. But it seems impossible to find the right ingredients so the cake is now kind of halfway finished. I think I am fed up of baking also... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar